Tisdag - Går in i en ny vecka :) (vecka 39, 38+0)

Vaknade upp och mådde skit!
Eller vaknade och vaknade, varit vaken väldigt mycket inatt. Varit snuvig och täppt i näsan, rossling i halsen, svettats, varit på toa 10ggr om inte mer i natt.
Haft ont i kroppen och så....så jag har varit lite sliten idag.
Mår bättre nu, efter att ha somnat i fåtöljen haha....låg på sidan i fåtöljen och benen på fotpallen...inte så skön ställning men sov väldigt gott i 1h :)
Profylaxkurs - avslappning!
Vet att avslappningen fungerar B R A !!!
Min kära sambo testade en avslappningsövning och ca 1min in i avslappningsövningen så sov han :)
S Ö Ö Ö T ! ! ! !

Fast tror ju knappast att jag lär somna när jag gör den övningen och har grymma värkar haha
I morrn börjar jag bocka av listan på gissningar.
Så här ser det ut så här långt:

15/12 , kl.01:45 eller kl.06:21, ca 3600gram  , 51cm  - Mamma (snart mormor)  :)

21/12 , kl. 15.00 Mirre 

22/12 ,  på morgonen , 3700gram , 50 cm - Jannika

23/12 , 3000gram -  Patrik (snart morbror)

24/12
Martin S

25/12 ,  kl. 03.50 , 3575gram , 52cm - Elin

26/12 – Lena (snart moster)

27/12 ,  3100gram  - Seth (snart styvmorfar)

27/12 ,  kl. 17:37
- Linnea

27/12 ,  3540gram , 51cm
- Åsa

28/12
Millan

29/12 , 3750gram , 50cm - Petra (snart faster)

30/12 , kl. 06.35 , 3250gram , 52cm – Gunilla (Snart farmor)

31/12 , kl. 01.50 ,  3746gram,  52cm
 - Linda ”JAG”

31/12 ,  kl. 18.27, 3845gram , 50cm
- Camilla

1/1 , kl. 11.11 , 3333gram , 51cm – Kurre

1/1 , kl. 01:45 eller kl. 06:21 , ca 3600gram  , 51cm
  - Mamma (snart mormor) :)

2/1 , kl. 18:33 , 3645gram , 51cm  -
 I väntan på liten

2/1 ,  kl. 7.30 , 3645gram , 52cm - Matte (blivande pappa)

4/1 – Maria ”Brommamaria”

5/1 -  Sara

7/1 , kl. 22:36 , 3750gram och 51cm - Carro "Crimson"

8/1 , 3624gram , 49cm - Majja
Lite statistik inför nya veckan!

95 %
av graviditeten har passerat (266 av 280 dagar)
Jag är i vecka: 39
Jag är i kalendermånad: 9
Jag är i trimester: 3
Jag har 14 dagar kvar till BF!!!!!!!

Barnet:
Barnet är omkring 37cm långt från huvud till stjärt och väger nu ca 3,5kg. Barnets fostervätska förnyas var tredje timme. Navelsträngen är ungefär lika lång som ditt barn från topp till tå. Barnet rör sig mer långsamt nu och du kanske inte känner av det på samma sätt!

Mamma:
Livmoderhalsen mognar för förlossningen. Du kan känna dig tung och trött och ha kraftiga förvärkar. Du går kanske inte upp i vikt längre, vissa kvinnor går t o m ned i vikt den sista veckan före förlossningen. Om du känner någon oro så är det viktigt att du tar upp det med din barnmorska. Det är vanligt att sömnen blir störd, se till att vila så ofta du kan.

Partner:
Nu är det täta kontroller hos barnmorskan och barnet övervakas noggrant. Som partner är du säkert full av förväntan inför barnets ankomst. Har du gått en kurs kan det vara värt att återigen fundera över hur du kan hjälpa din partner under förlossningen för att se till att hon har det så bra som möjligt. Vila då ni kan och prata med varandra och med närstående om era förväntningar inför barnet ankomst.

Egna kommentarer:
Oj oj 14 dagar kvar till BF
, men det kan ske när som helst! man vet ALDRIG!!!!
Tung och trött, det stämmer bra det! Har blivit förkyld också så jag är skit seg!
Förvärkar har jag inga, men tror jag har nån form av sammandragning (men det bara på nätterna)
Tycker inte att jag går hos barnmorskan så ofta...ska dit 23/12 nästa gång....
Annars har jag ondare "down there" då lillen rör sig.....gör ondare och ondare för varje vecka...
Annars mår jag bra, har ont som sagt...foglossning och så. Men tar jag det lugnt så går det bra :)


Min graviditet så här långt/ saker jag upplevt (är i vecka 39 nu):

Halsbränna: Åhh ja...nu klarar jag mig inte utan Gaviscon! Mest på kvällarna/nätterna men händer även att jag får ta tablett på dagen.
Ryggbesvär: Nej, inte direkt...har väl hänt nån dag att jag haft jätte ont men då har jag ansträngt mig :P Får skylla mig själv helt enkelt :)
Bäckenbesvär: åh ja!!! Har ont :(
Muskel och vadkramp: Nä inga kramper, men värk. Men då mest ifrån skinkan och nedåt. Typ ischias!
Åderbrock: Nej
Hemorojder: Nej
Hård mage/förstoppning: Jaaaa....men tar krossade linfrön så det är bättre :)
Gasig mage: Jopp det har jag! Men det varierar från dag till dag.
Nästäppa: Som F * N ! ! ! ! Men har köpt barn-nässpray :P Det hjälper!
Urinvägsinfektion: Nej
Känsligt tandkött: Nej
Bättre hy och hår: Både bättre hy och bättre hår! :) Hoppas att det håller i sig efter graviditeten också.
Illamående: I början var det katastrof, nu mår jag väldigt sällan illa.
Ömma bröst: I början hade jag sviiiin ont!
Viktökning: åh ja..... totalt 16,5kg tror jag det är.
Trötthet:  Åh fy farao så trött jag är!!!
Upp och ner i humöret: Jo,  men det är ju självklart hormoner och sömnbrist som spelar stor roll där.
Strimmor på magen: Typ 2st....
Putande navel: Nej, men det e väääääldigt lite kvar av naveln. Tror inte den kommer hinna börja puta ut något.
Svullnader: Nej, hade väldigt svullna händer i någon vecka men det har börjat avta :) Även domningarna!
Yrsel: Nä hade 1 vecka då jag var hur yr som helst, efter den veckan gjorde jag gravtest :P Sen hade jag 1 dag för några veckor sen som jag var hur yr som helst, men tror det berodde på sockerchock efter barnkalas :)  Nu är det ingen yrsel alls!
Förhöjd kroppstemperatur/svettningar: Är stekhet jämt! Trots kylan :)
Blodbrist/ järnbrist: Nä, haft bra värden hela tiden! Åt i förebyggande syfte i 2-4veckor men frågade om jag fick sluta med tabletterna då jag började må illa av dom...fick jag och jag har fortfarande bra värden :)
Sammandragningar: Hade problem i början, nu känner jag inget. Ev, något litet på natten.
Sömnproblem: Åh ja....är uppe hela tiden. Är det inte toabesök så är det drömmar eller att jag måste vända mig om i sängen haha.
Blödningar: Nej
Ökade flytningar: Jodå...fast det varierar från dag till dag.
Trängningar att kissa: Nej
Nytt konstigt matbehov: Nej

Kommentarer:

1 Mirre:

skriven

Oj vad du skriver, men hoppas att du får sova bättre inatt =D

kramar

2 ♥ Elin - gravid v.36 ♥:

skriven

Grattis till ny vecka =) =)

3 Åsa - mamma till Tindra:

skriven

Ojojoj, vad nära det börjar vara :) spännande tider :)

Hoppas du skulle bli frisk till den stora dagen, du behöver all energi :)



Stor kram

4 Mamma:

skriven

Jaså han somnade. kan vara användbart när man har svårt att sova tydligen, ha ha.

Du är så duktig Pindi. Det kommer att gå bra! Men du får skynda dig nu om min första gissning ska slå in!!

Kommentera här: