Helgen & lite funderingar

Hej :)
Har tyvärr inte suttit vid bloggen något i helgen, ledsen för alla sena svar!
Har julpyntat lite (konstigt nog blir det mest i vardagsrummet haha)...är rött och juligt här nu. En eller flera julstjärnor (blomman) kanske behövs.

När köper ni gran och när pyntar ni granen?
Har ni några speciella jultraditioner? :)
Ni som snart ska ha bebis, hur är det med era julkänslor?
Jag har inga direkta julkänslor...trots allt vitt ute och allt rött inne och julmusik haha, känner att det är mycket som kretsar kring bebis just nu och har ingen tanke på att det SNART är jul haha.

Har letar skor som en galning i helgen, men tusan vad dåliga skor det finns. Inga fodrade och istället har dem högklackat utan tå och grejjer i affärerna...eller sådana här fula fula fula skor som ser mer ut som inneskor än ute skor.
Får leta vidare :)

Har börjat packa BB-väskan. Bestämt lite kläder som vi ska ha med oss.
Då blev vi nog allt lite nervösa och pirriga i magen :)
Har ni packat det ätbara redan nu?
Vissa saker är ju svåra att packa redan nu, som t ex morgonrocken som jag ständigt använder :)


Lite funderingar:

Vilket blöjmärke tycker Ni är bäst?
libero/pampers?

Matersättning, har ni köpt det? Det har jag totalt missat, vilket märke och vart köper man det osv osv osv?

Förlossningsbrev? har ni skrivit det?
Känner att det är lite svårt att skriva då jag inte vet som som väntar en...smärtmässigt och så.

Kommentarer:

1 malin:

skriven

Jag har fått prov på både pampers och libero och tror nog att pampers är bättre. Har haft läckage på libero 3 gånger sen är pampers lite tunnare.



Ersättning har jag köpt, semper i små tetrapack. De är färdiga att använda annars finns det i pulver men det orkar jag inte fixa i ordning =)



Mitt SF mått i vecka 40+5 eller nåt sånt var 36, låg precis på mitten kurvan. Men det var visst för stort för min lilla kropp!



Kram

2 MALIN - Längtar efter min prinsessa!:

skriven

Vi pratar om allt möjligt! Ofta har vi en fråga och så svarar hon och utvecklar svaret till en diskussion. Är toppen tycker jag - att man inte bara får ja och nej svar. Sedan är hon väldigt bra på att involvera min sambo - vänder sig till honom om hur han känner med och så...



Har inte skrivit förlossningsbrev ännu men ska göra det på torsdag hos BM. Det gör vi också tillsammans så skriver hon in allt i datorn så finns det på förlossningen redan när vi kommer! Så ska sätta mig och skriva ner lite stödpunkter nu i veckan tänkte jag :)



Visst ät det mycket att tänka på men vi kommer klara det galant både du och jag!



Kram kram!

3 Sara - Mamma till Liam <3:

skriven

Libero har tjockare blöjor.. gillar dem mer =)

Har NAN ersättning hemma, men har bara ammat hittills.. egentligen borde man inte ens ha ersättning hemma, för amma kräver tålamod, teknik och självförstroende. Jag har ju ammat med amningsnapp och idag provar jag utan den, går lite sisådär.. men ska fortsätta kämpa! =)



Kram

4 Frida:

skriven

I början föredrog jag Liberos blöjor. Jag tyckte att de satt bättre. Nu tycker jag att båda fungerar ungefär lika bra. Coops blöjor är nästan precis som Liberos och är inte sämre. (De är till och med några ören dyrare per blöja). Icas var jag inte alls förtjust i (även de lite dyrare). Vilka blöjor man ska ha får man prova sig fram till. Då olika blöjor sitter olika bra bra på olika barn.



Vi fick ju ge tillägg i början då hon inte riktigt hade någon ordentlig sugreflex, så när vi åkte hem från BB sa de att vi skulle ge sembers Baby semp 1 och det är vad vi ger henne fortfarande de gånger det behövs.

5 Jannika mamma till Jillian:

skriven

Pampers är tunnare och mjukare enligt mig, libero suger upp mer. Jag tycker pampers är bäst för det känns som att libero är så hårda!!



Jag skulle vara försiktig med ersättning, NAN ska vara "mildare" Men helt ärligt så har jag hört att fler barn har fått ont i magen av det. Sempers ersättning har funnits i många fler år än nan. Min dotter hade problem med magen i början efter förlossningen, vi prövade alla ersättningar och semper-lemolac finkade bäst. (ersättning för barn med krångligare magar.) den är altså MILDAST. Så inte för att ditt bar skulle ha något problem med magen eller så, men jag skulle ta det som var mildast bara för att liksom. Men alla barn är ju olika! Det kan vara så att man måste testa sig fram! alla ersättningar finns i mataffärerna. Men amning tar tid! kan ta flera dagar att få igång. jag klarade inte av att Jillian skrek, så ersättning va den väg vi valde.



Altså, förlossningsbrevet är ju itne ett kontrakt du måste följa. skriv det som känns bra nu, så kan man alltid ändra sig sen! Du kanske borde skriva sånt som oroar dig, så de vet och kan hjälpa. Sen kan du ju alltid skriva; jag vet inte hur jag vill göra med smärtlindring, så när det blir dax vill jag diskutera alternativen! Jag skrev tex. att jag itne vill ha någon "lärling?" i rummet och så ville jag ha en "mysig och lugn" stund precis när hon kom ut ensamma utan sköterskorna.



hoppas det hjälper!:)

6 Tina 21 år - gravid vecka 31:

skriven

Angående julgran så är vår redan uppe :) Finns i bloggen om du bläddrar ner några inlägg.



Jag har hört att ersättning är bra att ha hemma, framför allt de som är färdigblandade så slipper man hålla på själv om man inte orkar. Om det skulle strula någon gång så kan man ju ge ersättning, om barnet suger och suger och suger (då ökar ju din mjölkproduktion också) men inte blir mätt eftersom produktionen inte är på topp så kan man ge lite ersättning så barnet blir mätt. Kan ju vara i någon period när barnet växer mer och behöver lite mer mat. Eller om det strular på något sätt, alltid bra att ha hemma iaf har jag hört!

Kommentera här: