Vår lillprins!

Har inte haft så mycket tid idag, lillprinsen har varit lite kinkig hela natten och hela förmiddagen.
Men nu sussar han så sött :)

Lilla hjärtat:

 gosis

 trötter :)

 myys :)


Massa undringar från mig :)

Amning:
Hur länge ammar ni?
Hur ofta ammar ni?
Magknip? -  isf hur har ni gjort för att minska på det?
Vilken amningsställning använder ni er av?
Om bebisen somnar när ni ammar, väcker ni bebisen då för att få rapa eller låter ni han/hon sova?

Ni som blivit sydd efter förlossning:
Hur länge va ni öm och kändes som ni hade en stor melon uppstoppad i rumpan och sved lite när ni kissa?


Sömn:
Hur sover er bebis på nätterna?
Alltså, sover bebisen i er säng? i sin säng?
Om han/hon sover i Er säng....ligger bebisen på rygg mellan er eller på sidan mellan er???

Ömma bröst:
Hur tusan har ni gjort med era ömma bröst?
gör ont när man ammar (hur lång tid tog det innan det försvann?)
Och hur har ni gjort med kläder..för det gör ont med dom ömma brösten :(


Har inte hunnit med förlossningsberättelsen idag, får se hur det blir i morgon :D


Kram på er!


Kommentarer:

1 Camilla:

skriven

Det är en riktig sötnos ni har fått, han kommer krossa många tjejers hjärtan ;)



Amning

* Jag ammade sonen i 1 månad, sinade sedan. Dottern i 4 månader.

*Ammade när de var hungriga

*Masserade mage, minifom, hade barnets mage mot underarmen och gick omkring så.

* Kommer inte ihåg hur vi gjorde, men tror att vi rapade trots att de somnade.



Sydd

Jag vart sydd med båda barnen och jag kissade i duschen i ett par dagar för att underlätta att det inte skulle svida. Kommer inte ihåg hur länge man var svullen, men upp till 1 vecka?



Sömn

Båda barnen har sovit i egen säng från första dagen hemma. Jag har ammat i vår säng och sedan lyft tillbaka.



Bröst

*Använde ammningslinne till dottern och det var det mest bekväma. Bodde i dem!!

*Får er prins rätt tag när han äter? Kan bero på det. Du vet att du kan ringa amningrådgivningen på ert bb och rådfråga. De har många bra tips!

2 Jannika mamma till Jillian:

skriven

Han är JÄTTEFIN!!!!:D:D



Hur länge ammar ni?

när hon var nyfödd och amma va hon vid bröstet JÄÄÄMT! men sen blev det mer rutin kanske 20 min åt gången



Hur ofta ammar ni?

när hon ville ha, vilket är typ jämt.



Magknip? - isf hur har ni gjort för att minska på det?

det kan vara att han gulpar i sig för mkt luft som Jillian, försök att kolla så han inte får i sig för mkt mjölk och luft.. men d e svårt. jag ammade med henne typ "sittandes"



Vilken amningsställning använder ni er av? lite hur som helst. det som kändes bra då, jag bytte ofta så man inte får ont i ryggen:P



Om bebisen somnar när ni ammar, väcker ni bebisen då för att få rapa eller låter ni han/hon sova? Ibland gnydde hon lite, å då ville hon rapa. Annars brukar bebisar "klara av" det själva och brukar säga till om det behövs.



Ni som blivit sydd efter förlossning:

Hur länge va ni öm och kändes som ni hade en stor melon uppstoppad i rumpan och sved lite när ni kissa? haha jag var öm å d sved kanske i en till två veckor? kissade i duchen bara och gjorde itne nummer 2 förrens efter kanske en å en halv vecka.. haha



Sömn:

Hur sover er bebis på nätterna? Då när hon var ny vaknade hon kanske varannan timma, men jag sov med bar överkropp så hon hittade bröstet själv.



Alltså, sover bebisen i er säng? i sin säng? då ,med mig. nu, i sin säng å ibland med oss



Om han/hon sover i Er säng....ligger bebisen på rygg mellan er eller på sidan mellan er??? Hon låg lite hur som hels, men mest på sidan i mellan mina tuttar typ:p haha



Hur tusan har ni gjort med era ömma bröst? Värm dem!!! Värme och massage.



gör ont när man ammar (hur lång tid tog det innan det försvann?)kanske en vecka, jag va tvungen att anv'ända amningsskydd, som en plast napp grej för bröstet:P



Och hur har ni gjort med kläder..för det gör ont med dom ömma brösten :( Jag hade lösa kläder och amningsbh för d mesta, men ha de varmt!!:D

3 Åsa - mamma till Tindra:

skriven

Det var en massa funderingar, men det är bra :)



Ska försöka svara hur vi har det,

När jag ammar,(min mjölk räcker inte så vi ger ersättning också) så brukar hon suga 20 minuter per bröst i snitt så det tar en stund..

Det är lite olika hur mycket jag ammar per dag, men åtm 3 gånger försöker jag med och sen ersättning resten..

Jag tycker bäst om att sitta och amma, somnar hon så lyfter jag henne i sängen efter en stund och håller tummarna för att hon fortsätter sova en stund :)



Vår tös sover i sin egen säng i sitt egna rum, det blev bara så, men det går bra det också :) Mat vill hon ha 1-2 gånger per natt i snitt!



Brösten har jag inte haft så farligt ömma, jag har nästan använt amningsnapp från första stund och det kan jag rekommendera :)



Hur är det med er om allt ovanstående?



Hoppas ni har det toppen :)



Kramar

4 MANDYS-GRAVID BF 24/2:

skriven

Bara bra :) ni med hoppas jag

5 Pfyrix/Linda:

skriven

Amning:

Hur länge ammar ni?



Menar du per gång eller ålder?

Per gång, tja så länge hon åt och inte bara snuttade. Slutade amma ungefär vid 5½ månad



Hur ofta ammar ni?



Allt från en gång i kvarten till var tredje timme. När mängden skulle ökas så åt hon hela tiden.



Magknip? - isf hur har ni gjort för att minska på det?

E hade jätteont i magen så jag undvek dricka och mat som kunde ge gaser, magmassage och magdroppar i 3 månader



Vilken amningsställning använder ni er av?

Hmm sittandes, ibland tvillinggreppet men efter ett tag blev det rutin och då vanligt grepp i sittande ställning



Om bebisen somnar när ni ammar, väcker ni bebisen då för att få rapa eller låter ni han/hon sova?

Nope, E behövde sällan rapas så sov hon fick hon fortsätta sova. Ett tips kan vara om magen strular lite att när man byter tutte kan man mellanrapa lite, kan lätta på trycket



Ni som blivit sydd efter förlossning:

Hur länge va ni öm och kändes som ni hade en stor melon uppstoppad i rumpan och sved lite när ni kissa?

Jag klipptes och sprack. Syddes ganska mycket och det sved ungefär en vecka, fast inte såmyckte i stygnen för dom bras efter 3 dagar pga hematom. Kissa i duschen (vattnet gör att det inte svider i såret) Men en vecka minst vill jag minnas så var man bra öm där nere.



Sömn:

Hur sover er bebis på nätterna?

Alltså, sover bebisen i er säng? i sin säng?

Om han/hon sover i Er säng....ligger bebisen på rygg mellan er eller på sidan mellan er???

Första 4a veckorna sov hon mellan oss på en egen kudde på rygg. Sen fick hon sova spjälsäng. Hon hade enormt närhetsbehov och vill ha min hand på sig, sen blev det jobbigt för oss alla så då fick hon flytta.



Ömma bröst:

Hur tusan har ni gjort med era ömma bröst?

gör ont när man ammar (hur lång tid tog det innan det försvann?)

Och hur har ni gjort med kläder..för det gör ont med dom ömma brösten :(



brösten har skavsår, ungefär som när man går in nya skor som sitter lite illa i början ;)

Tar lite tid innan bäbis och en själv har lärt sig tekningen för just sina egna tutts. men det gick över efter kanske 2 veckor när man härdat tuttana och lärt sig tekniken ordentligt. :) Smörja in med bröstmjölk efter varje ammning och sedan när man är hemma helt enkelt skita i att ha på sig bh och tröja , sitta i en skjorta som är uppknäppt eller liknade för att lufta. Då överlever man ;)



tja så hade jag med E iaf.. Hur det blir med lilla alienbäbisen har jag ingen aning om ;)

6 Mirre en dalkulla bakom linsen:

skriven

Ohh vad fiiin han är =D

kramar

7 Carro (crimson fl):

skriven

Hej och grattis igen. Tänkte svara på frågorna.



Amning:

Hur länge ammar ni? Hur ofta ammar ni?



Ca 20-40 min i början. Nu ca 10 min varje gång.



Första veckorna upp till en månad är det emtremt mycket amning. På förmiddagen har det vart lite glesare för då har dem sovir rätt mycket. På eftermiddag/kväll har det vart varje timme. På natten varannan. Nu när hon är 2 månader ammar jag ungefär var 3e timme och på natten var 4-5e



Magknip? - isf hur har ni gjort för att minska på det?



Har ingen direkt erfarenhet av magknip men jag vet att det rekommenderas sempers magdroppar som man köper på apoteket, massage ska oxå vara bra och att bära mycket.



Vilken amningsställning använder ni er av?



Oftast sitter jag i soffan med benen uppdragna med stöd för armen eller benen i kors med en kudde under armen. På kvällen och natten liggammar på sidan jag med en kudde bakom ryggen för stöd.



Om bebisen somnar när ni ammar, väcker ni bebisen då för att få rapa eller låter ni han/hon sova?



Jag låter henne sova. Fast å andra sidan gar dem aldrig haft problem med magen, då kanske dem behöver rapas? På natten rapar jag henne aldrig.



Ni som blivit sydd efter förlossning:

Hur länge va ni öm och kändes som ni hade en stor melon uppstoppad i rumpan och sved lite när ni kissa?



Ja det kändes ungefär så som du beskriver. Jag blev sydd med två stygn på klitoris efter min första förlossning, sen hade jag några mindre sår som inte syddes utan fick läka av sig själva. Känslan du beskrev försvann helt efter 2-3 veckor med det vart betydligt bättre efter bara några dagar, det stramar och känns stelt efter ett tag. Ha en petflaska brevid toan som du fyller med ljummet vatten och häller mellan benen när du ska kissa. Eller kissa i duschen...



Sömn:

Hur sover er bebis på nätterna?

Alltså, sover bebisen i er säng? i sin säng?

Om han/hon sover i Er säng....ligger bebisen på rygg mellan er eller på sidan mellan er???



I början går det inte att säga något. Bebisen sover när den sover. Vi har haft båda barnen brevid oss i vår säng. Då slipper man gå så långt när det är dags för amning och bljöbyte.



Jag byter bara bajsblöjor på natten, inte kissblöjor. Har en låda brevid sängen med alla grejer så jag byter i sängen i mörkret :D.



Har fått för mig att dem lättare förstår natt och dag om man visar tydligt att det är natt genom att inte prata och busa och tända lampor. Båda mina barn har fått in dygnsrytm snabbt och jag vet inte om det är därför.



Nu somnar Rylie för natten mellan 20-22 och sover sen till ca 08. Hon vaknar och grymtar lite 2 ggr för mat men då lägger jag upp mot henne mot bröstet och somnar sen om direkt medans hon ligger och snuttar. Det tog ju dock ett tag med första barnet innan man fick in den tekniken.



Ömma bröst:

Hur tusan har ni gjort med era ömma bröst?

gör ont när man ammar (hur lång tid tog det innan det försvann?)

Det gör jätteont i början. Efter 1-2 veckor är det bra. Du såg säkert mitt svar i fl-tråden



Och hur har ni gjort med kläder..för det gör ont med dom ömma brösten :(



Så fort svullnaden har lagt sig lite efter några dar blir det bättre. Jag hade ALLTID mjölkuppsamlingskupor för mig för att bröstvårtorna skulle få lufta ordentligt.



Phuuu



8 Mamma:

skriven

Viktigt att han får rapa, annars kan han få magknip.

9 Mamma:

skriven

Så fin!!!!

10 Nathalie Mamma till Jasmine <3:

skriven

Hej!



Hur mår lilla familjen?



Jag hittade dig nu och bestämmer mig för att följa dig. :D



Jag tänkte besvara dina frågor. Men jag jämför ju med för några månader sen. För jag ammar bara på nätterna nu.



Amning:

Hur länge ammar ni?

10 min på varje bröst



Hur ofta ammar ni?

Var tvungen att väcka min tös var tredje timma.



Magknip? - isf hur har ni gjort för att minska på det?

Massera magen och "tryck" upp benen. Fick ge minifom droppar till en början och sen sempers magdroppar sen båda två. Vid tre månader slöt hennes mage krångla. Som en av knapp. :D



Vilken amningsställning använder ni er av?

Jag satt upp med en kudde under armen, men tog bort den rätt snabbt för jag ville bli stark i armen. Efter det rätt så fort så kunde jag sitta utan något. :D



Om bebisen somnar när ni ammar, väcker ni bebisen då för att få rapa eller låter ni han/hon sova?

Först väckte jag inte Jasmine för att rapa, men efter att hennes mage krånglade och hon kunde vakna av jätte smärta så fick jag väcka henne för att rapa. :D Så det rekommenderas.



Ni som blivit sydd efter förlossning:

Hur länge va ni öm och kändes som ni hade en stor melon uppstoppad i rumpan och sved lite när ni kissa?

Ja exakt så kändes det! :D En månad. Men jag blev klippt också. Men jag kunde inte gå ut förrän en månad efter. :( Hade jätte ont.



Sömn:

Hur sover er bebis på nätterna?

Alltså, sover bebisen i er säng? i sin säng?

Om han/hon sover i Er säng....ligger bebisen på rygg mellan er eller på sidan mellan er???

Jasmine ligger än i våran säng. Svårt för mig att sluta. :D Hon kan sova själv men inte jag. :D Hon sov iaf på en kudde vid min sida. Jag la alltså henne på en kudde som var "urtvättad" om du förstår vad jag menar. Alltså så formade den sig efter henne. Sen runt henne bredvid henne på kudden hade jag en filt som ett U runt henne för att hon inte skulle rulla till sidan i sömnen. BM sa att det inte var bra att dem låg på sidan. I början låg hon hela tiden på sidan, hon gillade det mycket, hon gillar det fortfarande. :D Sedan sist men inte minst så hade vi bara smala filtar över henne så att den inte kunde komma över huvudet. Hon vaknade så ibland och då blir man rädd. Så två tunna filtar hade vi. Sen sa BM att hon kunde sova på magen eller sidan när hon kunde lyfta huvudet ordentlgt sj. Jasmine kunde väl det kanske vid 3 månader eller mer alltså att hon själv reagerade över att hon inte fick någon luft.



Ömma bröst:

Hur tusan har ni gjort med era ömma bröst?

gör ont när man ammar (hur lång tid tog det innan det försvann?)

Ja du bra fråga men en månad kanske. Det gäller att amma på som bara tusan och bita ihop plus köp bröstvårtskräm. Hjälper mycket! Även om det gör mer ont på ett bröst så kämpa på och amma på båda. Antingen vid ett amningstillfälle eller varannan gång. :D´Plus att om Prinsen får ett favvo bröst så ge honom båda ändå annars får du ett större och ett mindre.



Och hur har ni gjort med kläder..för det gör ont med dom ömma brösten :(

Jag hade bara amningslinne i början tills smärtan tog slut. Skönt för ömma bröst och bröstvårtor. Även skönt efter det. :D

Får jag fråga vilka amninginlägg du använder?



Hoppas det hjälpte dig lite iaf. Om du vill veta mer så var inte rädd att fråga. :D



Min lilla Prinsessa hälsar att du skall pussa din Prins från henne! :D Och mig...



Kramar till er från oss!

11 Elin:

skriven

Han är supersöt! Stort grattis igen! :D Kramar

12 Nathalie - Medinas`s mamma:

skriven

söt plutt:D



Medina sov mellan oss på rygg i 1½ vecka, sen fick hon sova i sin säng :P



bRÖsten får du stå ut med:P går över efter ca 1 vecka.. slutade amma när hon var 2 månader :)



kram

13 Frida:

skriven

Stort GRATTIS till den fina lilla pojken.



Amningen:

I början kunde tösen amma i 30-40 minuter åt gången. Hon ville äta var annan till var fjärde timme. Idag ligger hon kanske som längst 15 minuter och vill ha mat ungefär var tredje till fjärde timme.



Jag har enbart suttit upp, fick aldrig till att ligga ner och amma. Har hon somnat har hon fått sova. Vi har aldrig haft problem med magknip.



Sydd:

Minnet sviker men det kändes ett bra tag. Även efter efterkontrollen kunde jag känna ett tryck neråt från ärrvävnaden. Svidandet försvinner rätt fort. Jag har aldrig duschat så mycket som jag gjorde precis efter förlossningen. Där kommer även mina bröst in i det hela.



Ömma bröst:

Jag skaffade amningsnapp, duschade som en tok för att värmen lindrade mina svullna bröst. Smorde mina bröst som en tok och försökte ha dem fria så ofta jag kunde. Läckte som bara den i början det var ju bara nästan efter amning det gick. Första månaden var värst och sen började det avta. Men det kändes som det aldrig skulle bli bra.



Sömn:

Hon sov nästan bara i våran säng den första månaden eller så låg hon i sin lift till vagnen som vi ställde i hennes säng. Att flytta henne till sin säng har inte varit några problem. Hon sover på rygg. Men när hon var som minst la hon sig ofta på sidan av sig själv. Ju äldre hon blivit ju mer har hon sovit på rygg. Vi har dock alltid lagt henne på rygg.

14 Madeleine - Mamma till Lova:

skriven

Men ååå vilken liten sötnos, jag smälter!! :D Ska försöka svara på dina frågot också..



Amning:

Hur länge ammar ni? Jätteolika, vanligtvis ungefär 15-20 minuter kanske, alltså cirka 7-10 minuter på varje bröst.



Hur ofta ammar ni? I början var annan timma eftersom de ville att hon skulle gå upp, men nu ungefär var tredje timma.



Magknip? - isf hur har ni gjort för att minska på det? Vi brukar göra lite grodrörelser med hennes ben och ibland brukar det hjälpa om man byter blöja och torkar lite i rumpan, tror det säras lite då och ut kommer luft och ibland maaaaassa bajs, men jag har fått MASSA tips om du tittar i kommentarerna till inlägget "napp?"



Vilken amningsställning använder ni er av? Oftast sittande med en kudde under armen, säkert den vanligaste. Men på nätterna ammar vi ofta liggande (mamma är för trött för att sätta sig, haha), det grisar dock en del så hela Lova är full i mjölk på morgonen och lakanet ska vi inte tala om, det är äckligt.



Om bebisen somnar när ni ammar, väcker ni bebisen då för att få rapa eller låter ni han/hon sova? Olika, jag rapar alltid imellan brösten. Ibland efter också men om hon varit "jobbig" och äntligen somnat efter sista bröstet så brukar jag låta henne sova.



Ni som blivit sydd efter förlossning:

Hur länge va ni öm och kändes som ni hade en stor melon uppstoppad i rumpan och sved lite när ni kissa? Jag sydde inte vid själva hålet, utan längre upp så jag var egentligen inte speciellt öm när jag satt mer än att det stramade väldigt mycket ibland (det var dock först efter några dagar, när det började läka). Däremot sved det som tusan när jag kissade och det gjorde det säkert i 1 vecka efteråt, riktigt jobbigt. Brukade hjälpa att kissa i duschen så det fick rinna vatten på samtidigt, men vem orkar ställa sig och duscha varje gång man ska kissa? :P



Sömn:

Hur sover er bebis på nätterna? Oförskämt bra faktiskt. Vaknar med ungefär 4 timmars mellanrum fö lite mat blöjbyte, ibland går det upp emot 5-6 timmar. Däremot har hon börjat bli mer orolig på kvällarna nu än i böjan, tror det är magen som spökar, så hon är inte riktigt lika lättsövd som hon var i början.



Alltså, sover bebisen i er säng? i sin säng? Hon ligger alltid i sin säng först, sedan tar jag över henne till oss för att amma, ibland somnar vi då (på sidan) men då får hon sova där en stund tills jag vaknar igen och flyttar över henne, men efter morgonamningen får hon ligga kvar, då brukar jag putta över henne på rygg när hon är klar, om jag är vaken.



Om han/hon sover i Er säng....ligger bebisen på rygg mellan er eller på sidan mellan er??? Se svar över.



Ömma bröst:

Hur tusan har ni gjort med era ömma bröst? Mina bröst har varit riktiga sköldar som knappt gjort ont alls. Idag gör dom dock ont efter en riktig "amningsnatt", vette tusan vad man kan göra men tror det finns salvor att köpa. Och små "vårtskålar" som man sätter på, då rinner det ut bröstmjölk i dom som lindrar och läker.



gör ont när man ammar (hur lång tid tog det innan det försvann?) Ibland gör det ont, ibland inte, vet inte varför och har inga tips..



Och hur har ni gjort med kläder..för det gör ont med dom ömma brösten :( Har inte så ömma bröst så använder mina som vanligt.



Hoppas du fick lite bra svar iallafall :D Kram vännen och grattis igen!



15 Anna-Mamma till Kevin:

skriven

Garttis till Underverket!

16 malin:

skriven

Grattis igen till er lilla prins! Är nyfiken på hur snabbt det gick?!



Hmm ang amningen så fick jag ge Alma ersättning redan på bb eftersom hon var så stor, hon blev inte nöjd helt enkelt. Kunde amma i nästan 2 timmar och ändå blev hon inte nöjd så jag har fortsatt med det hemma också. Jag ammar 2,3 gånger om dagen resten blir ersättning. Lägger upp henne på axeln om hon somnar eftersom jag märker att hon ofta vaknar och är ledsen och rapar så fort jag tar upp henne. Och det vill jag slippa, bättre att hon rapar innan då.



Alma sover i sin spjälsäng fast i själva liggdelen från vagnen.



Bröstvårtorna var skit ömma i början men det är bättre nu, gäller att ha rätt teknik vid amningen annars blir det värre. Nu när jag ammar mindre så har jag inga problem. Men använde bröstvårts salva från apoteket. Känns som det hjälpte lite. Annars smörjde jag med bröstmjölken också.



Lycka till/ kram

Kommentera här: