Vecka 37 (36 + 0) :)


90 % av graviditeten har passerat (252 av 280 dagar)
Jag är i vecka 37.
Jag är i kalendermånad 9.
Jag är i trimester 3.
Jag har 28 dagar kvar till BF!! :)

Barnet:
Barnet är nu ca 35 cm långt från huvud till stjärt och väger ca 3kg. Barnet betraktas nu som fullgånget. Om barnet ligger med stjärten eller fötterna först så erbjuds du kanske en yttre vändning nu. Får du värkar i denna vecka så förhindrar man inte förlossningen från att komma igång. Den första mjölken som kommer ur dina bröst kallas råmjölk och är rik på näring och antikroppar. Den egentliga modersmjölken kommer igång 2-3 dygn efter förlossningen med hjälp av barnets aktiva sugande på brösten. Mjölken är fylld med näring och ger barnet ett skydd mot infektioner och stärker barnets immunförsvar.

Mamma:
Den här veckan är en lämplig tid att sluta arbeta. Nu börjar du längta efter att föda. Det är vanligt att känna förvärkar nu. Livmodern blir hård i ungefär 30 sekunder och sedan slappnar den av. Dessa förvärkar ska inte göra ont. Spänningen och förväntningarna stiger ju närmare förlossningen du kommer. Man känner sig redo att föda nu och längtar. Börja packa väskan du ska ha med dig till förlossningen. Tips på saker att ha med får du från din barnmorska. Barnmorskan skriver nu en sammanfattningen i mödravårdsjournalen om din graviditet och går genom födelseplanen som ni tidigare skrivit tillsammans.

Partner:
Förväntningarna är ofta höga och många blir stressade över allt som händer. Se till att ta det lugnt eftersom stresshormoner påverkar både ER och BEBISEN. Stötta varandra och njut av de sista veckorna. Tappa upp ett varmt bad, se en bra film och ta en lång sovmorgon. Ni är värda avkopplingen!!

(information hämtar från Babygruppen )

Kommentarer:
Värkar/Sammandragningar
- Något jag har är att det drar ihop sig från nedre delen av magen och ned i benen...vad är det? Någon som också har eller haft så? Är det nån form av sammandragning eller bara något annat?

Jag måste packa BB-väskan!!!! :)
Måste skriva förlossningebrevet, vet inte riktigt vad jag ska skriva. Har några önskemål iaf :)

Nu ska jag halv sova lite till innan jag börjar min dag!!



Grattis till oss älskling!!

Kommentarer:

1 MALIN - Längtar efter min prinsessa!:

skriven

Grattis till ännu en ny vecka!

Här får man skriva förlossningsbrev tillsammans med barnmorskan, så det finns i datorsystemet när man kommer. Jättebra tycker jag!

Mysigt att packa BB-väskan, funderar också på att göra det snart.. Det närmar ju sig sakta men säkert :)

2 Frida:

skriven

Ja, se till att ha BB väskan packad. Jag önskar att vi hade haft det. Istället fick vi ju rusa runt och packa allt i ren panik och jag satt med skakig hand och skrev ner det sista i mitt förlossbrev innan vi åkte in till förlossningen. Jag var så säker på att jag skulle få gå över men det blev ju inte riktigt så.

3 Mirre:

skriven

Spännande =D

4 I väntan på Liten - Gravid i vecka 35:

skriven

hihi ja det ska bli så kul att se vem av alla oss som har BF nästan samtidigt som får först :D Oavsett är det ju inte alls många veckor kvar nu - tiden går SÅ snabbt :D



Nepp, inte höt något alls från Malin :( men åsa har fått sin lilla tjej nu :D :D Kram

5 Caroline - Gravid med plupp!:

skriven

Okej :D spännande och se vem som har rätt! :) men jag tror också på typ runt söndag-tisdag typ. Jag hoppas de händer nå tidigare iaf! är så trött på att gå över en massa dagar nu..



Okej, hoppas de är nåt på gång!, jag känner inte av mina sammandragningar jag, förutom att magen bara blir stenhård och så. men har lite molvärk till och från och så, men inge speciellt.

Hoppas du slipper gå över bf datumet! För de är verkligen inte kul och varje dag känns som en hel graviditetslängd gör..

6 Liza |Gravid v37+5|:

skriven

Snart är de dags minsann <3

Kommentera här: