Vecka 38 (37 + 0 ) :)

Ja idag går vi in i en ny vecka igen :)
ojojoj snart dags, lillen kan titta ut när som helst egentligen :)

Lite statistik:

92,5% av graviditeten har passerat (259 av 280 dagar)
Jag är i vecka 38
Jag är i kalendermånad 9
Jag är i trimester 3
Jag har 21 dagar kvar till BF

Ser väldigt trångt ut, inte konstigt att det kändes som att det inte fanns någon plats kvar alls i magen igår :P

Barnet:
Barnet är ca 36cm från huvud till stjärt och vikten ca 3,2kg. Barnet ökar snabbt i vikt. Barnet rör sig mindre nu. Alla inre organ är färdigbildade.

Mamma:
Många kan känna en oro inför förlossningen, trötthet pga sömnbrist och en stor längtan efter att graviditeten ska vara över så att ni får möta er bebis. Se till att få tid för dig själv. Sov eller vila så ofta du kan. Du kan känna en stickande känsla i slidan när barnets huvud stöter emot musklerna i bäckenbotten och ibland ett obehag när du sätter dig för snabbt på en stol. Du kan få en ökad mängd mjölkig flytning. Se till att ladda med kolhydrater i kosten. Förbered väskan som skall med till förlossningen. Kom ihåg att ta med din blodgruppering, HIV svar samt ev. övriga provsvar.

Partner:
Nu kan barnet komma närsomhelst. som partner kan du hjälpa till med alla praktiska förberedelser. Se till att förlossningsväskan är färdigpackad med det ni kan tänkas behöva. Ex: Hygienartiklar, sköna kläder och kanske kex eller något annat som ni tycker om. En del väljer ett par låtar tillsammans som används under förlossningen för att ge er båda energi. Kanske skulle detta kunna vara något för er också? Viktigast av allt glöm INTE kameran!

(informationen är hämtad från babygruppen iphone app)

Egna kommentarer:
"Barnet rör sig mindre nu"
- ehhhh NÄÄÄÄ!! Han bökar på som vanligt, rör sig dock mindre på nätterna, men på dagarna är det ofta full rulle :)

"Du kan känna en stickande känsla i slidan när barnets huvud stöter emot musklerna i bäckenbotten" - Det är denna info jag har letat efter i någon vecka. Nu vet jag varför det "blixtrat" down there!!! Fast anade att det var något sådant :)

Annars mår jag bra. Det är självklart tyngre och tyngre, nervositeten tittar fram när man förbereder BB-väskan och tvättar bebiskläder. Vet inte riktigt varför jag är nervös, är nog för att jag inte vet vad som väntar mig (dvs värkar, förlossning m.m.). Är inte särskilt nervös över att få en bebis utan där e jag mest pirrig och vill verkligen veta hur han ser ut :)
Foglossningen är värre, har svårt att gå ibland och nätterna så vaknar jag så fort jag ska vända mig. Men jag har kommit på lite småknep som gör att det går lite fortare att vända mig i sängen nu och komma upp ur sängen :)

Inatt hade jag en sån underlig känsla i magen. Lite värk men ändå inte värk, konstig i ryggen. Hade faktiskt svårt att vända mig i sängen och det var inte skönt alls. Så har sovit rätt dåligt.
Men efter en stadig frukost nu så känner jag mig lite piggare....japp frukost efter kl.13 :P Sa ju att jag vänt på dygnet lite :)

Hittar inte kameran och orkar inte leta reda på den, så bild får vänta :)
Kanske tar en med mobilen senare idag.

Ha en bra dag!! Kram på er alla!!

Kommentarer:

1 I väntan på Liten - Gravid i vecka 36:

skriven

Jag har också vaknat med massa konstiga smärtor och grejer på nätterna, ofta tro jag att det är något på gång och "springer" till toan för att se om vattnet går haha! :D Men du är ju faktiskt väldigt nära mål nu, så för dig kan det hända vilken dag som helst :D Galet!! kramar

2 I väntan på Liten - Gravid i vecka 36:

skriven

Haha tur att det inte bara är jag som kladdar och är smutsig som en 3-åring vissa dagar ;D Skorna är verkligen heeelt underbara, älskar de och rekomenderar de verkligen :) Kram

3 ♥ Elin - gravid v.35 ♥:

skriven

Grattis till ny vecka =) Inte lång tid kvar alls nu! :D Spännande!



Jag vaknar också på natten när jag ska vända mig, det gör så ont. Förstår inte varför kroppen ska envisas att vända på sig när man ligger skönt när den vet att det gör ont :P



kram kram =)

4 Mamma:

skriven

Längtar!!

Kommentera här: